Van Poelgeest en leaseaanvragen kijken vooruit

blue

VAN POELGEEST BMW & MINI
 
Met vestigingen in Amersfoort, Amstelveen, Amsterdam, Heemstede, Hilversum, Naarden en Noordwijk is Van Poelgeest dé exclusieve BMW en MINI-dealer in de Randstad. Inmiddels telt de organisatie al meer dan 350 gepassioneerde medewerkers die in een open, informele sfeer werken aan de tevredenheid van hun klanten.
 
Bij Van Poelgeest beschikken ze niet alleen over ervaring met mooie auto's, maar ook met de mensen die erin rijden. Het team weet haar diverse klantrelaties dan ook perfect te helpen bij de zoektocht naar de ideale BMW of MINI, zodat zij naar volle tevredenheid de weg op kunnen in hun nieuwe voertuig.
 
Maar daar houdt het niet op. Natuurlijk zorgt het team van Van Poelgeest er ook graag voor dat de auto van de klant altijd in topconditie is. Met hun dynamische service nemen ze alle zorgen over de auto bij de klant weg, zodat die zich maar op één ding hoeft te concentreren. Genieten!
 
Alles wat ze doen weerspiegelt de kwaliteit van hun merken. Hierdoor voelen BMW en MINI-rijders zich thuis bij Van Poelgeest - en trekt het ook afnemers van andere merken aan. Van Poelgeest werkt al sinds 1964 aan duurzame relaties met haar klanten.
 
 
Onze ervaringen met Van Poelgeest
 
Een veelzijdig antwoord op de EV-transitie in de nieuwe BMW i5, een Mini Countryman die met de rijder meegegroeid is of het spraakmakende 'twin-turbo duo' in de huidige generatie M3 en M4. Beide merken bieden tegenwoordig voor iedere klant wel een passend model. Dat is aardig, maar maakt een keuze zeker zo lastig.
 
We waren dan ook erg enthousiast over het idee van Van Poelgeest: de afgelopen maanden werden de BMWM4 Competition, BMW iX xDrive40, BMW M240i xDrive en BMW i4 M50 - met ieder een unieke optielijst - aan ons ter beschikking gesteld. Zo konden wij uitzoeken voor welke rijders deze auto's een perfecte 'fit' zouden zijn. Hieronder gaan we per model kort in op wat ons opvalt.
 


 
M4 Competition
 
De sportiefste 4-serie uit München heeft altijd indruk gemaakt en met de M4 Competition heeft BMW een model gelanceerd dat de lat nog iets hoger legt op het gebied van prestaties, uitstraling en rij-technologie. 
 
Onder de kap van de M4 Competition ligt de bekende combinatie: een 3,0-liter zes-in-lijn 'TwinPower' Turbo-motor, goed voor zo'n 510 pk en 650 Nm koppel. Deze levert adembenemende acceleratie en prestaties, en dat in standje 'Comfort'. Het geluid dat uit de quad-uitlaat komt, is - ondanks de softlimiter - nog altijd een goede reden om even het gaspedaal in te trappen.
 
Op de weg voelt de M4 Competition als een date met een danspartner die nooit op je tenen trapt. De responsieve besturing, het strakke onderstel en de achterwielaandrijving zorgen voor een feilloze en daardoor meeslepende rijervaring. De auto lijkt elke stuurbeweging direct te volgen, wat resulteert in een vermakelijke tijd op de weg.
 
Het interieur van de M4 Competition straalt luxe en sportiviteit uit. De hoogwaardige materialen en comfortabele M-sportstoelen verlichten het stugge karakter op momenten dat je ernaar verlangt. Daarnaast is het brede infotainmentsysteem (helaas hier geen iDrive 8) erg gebruiksvriendelijk en voorkomt ongemakkelijke interacties onderweg. Functies zoals Adaptieve Cruise-control en slimme rijstrookassistentie dragen bij aan het gemak van de bestuurder. Technologische must-haves heeft deze uitvoering in ieder geval genoeg. 
 
Al met al is de M4 Competition een indrukwekkende sportcoupé die voldoet aan de verwachtingen op het gebied van beleving, persoonlijkheid en pure prestaties. Het is simpelweg een waar genot om mee te rijden, en biedt één van de beste ervaringen voor autoliefhebbers die naar bovenstaande op zoek zijn. Hoewel de prijs in Nederland nou eenmaal aan de hoge kant is, rechtvaardigt deze generatie M dit met een dynamische rijervaring en hoogwaardige afwerking. Maak alvast maar wat tijd vrij voor een proefrit.
 
 


 
iX xDrive40
Onze eerste indruk van de iX is een reusachtige SUV met een zelfverzekerde, luxe uitstraling. Zodra je instapt, merk je waarom. Hoogwaardige afwerking, waanzinnig veel ruimte en alles op de juiste plaats. De zitpositie en het comfort zijn ideaal voor dit model. Eigenlijk zoals je van een BMW gewend bent! 
 
In de eerste meters met de iX voel je meteen de enorme kracht. En na een paar bochten waren we ook zeker over de wegligging. Geweldig goed! Bijzonder is ook het geluid als je optrekt. Speciaal voor de iX zijn er namelijk per rijmodus unieke geluiden van filmcomponist Hans Zimmer te horen. Dat alleen al maakt het enorm vermakelijk om ermee op pad te gaan!
 
En dan nog even over de 'i' in iX. De xDrive40 beschikt over een accupakket van 71 kWh. Het rijbereik van een volle batterij valt niet tegen, maar zou wel wat groter mogen zijn. Dan kom je terecht bij de xDrive50 die als snel een slordige 25.000 euro meer kost. Goed, een laadpaal thuis is ideaal en maakt de keuze voor 'een 50' wellicht niet nodig.
 
Tot slot een paar tips als je dit model wilt configureren: een trekhaak, vooral handig met al dat koppel. Distance Control, geen overbodige luxe op de weg. En Soft Close deuren in combinatie met Keyless Entry zijn inmiddels niet meer weg te denken voor ons.
 
We zijn over het algemeen erg onder de indruk van de prestaties én de rijbeleving. Natuurlijk is het ontbreken van een goed geluid wel een dingetje, maar zeker niet onoverkomelijk. Een leuke combinatie zou bijvoorbeeld een knallende M3 voor het weekend, en een iX voor doordeweeks of op vakantie zijn. Maar dan lopen we misschien erg op de zaken vooruit. 
 
Ondanks de genoemde 'tegenvallers' is de iX xDrive40 een uiterst comfortabele en prestatiegerichte keuze. Ideaal voor gezinnen, maar net zo aantrekkelijk voor de zakelijke bestuurder.
 


 
M240i xDrive
 
Als je de nieuwe 'design language' van BMW even achterwege laat en vervolgens opnieuw kijkt, merk je dat de M240i een misschien wel ondergewaardeerde BMW is. Onze aandacht gaat naar de 'blauwrode details' in de gordels (lees: stiksels), de M-stijl in alle menu’s en de (overigens geweldig zittende) M-Sportstoelen. Wacht, hebben ze ons wel de juiste sleutels meegegeven?
 
Eenmaal achter het stuur gekropen, zie je dat al het leuks zit waar het hoort. Hoewel deze 2-serie eigenlijk een samengedrukte versie van zijn grotere broertjes is, blijft er genoeg ruimte voor het gemiddelde Nederlandse gezin met twee kinderen. Onze uitvoering van de M240i is rijkelijk uitgerust met o.a. een high-end Harman Kardon audiosysteem, parkeerasisstenten, Adaptive Cruise Control, verlichtingshulp, kanteldak en Keyless-Go. Al deze opties maken het een nog betere ervaring. 
 
We zijn tevens verrast door zijn buitengewone sportprestaties. Deze zescilinder is goed voor een acceleratie van 4,3s met een top van 250 km/h. Als je in de nieuwe M3 hebt gereden, zul je begrijpen waarom we twijfelen of dat nou echt zó veel sneller is. Natuurlijk moet gezegd worden dat het geluid niet te vergelijken is, en ook aan de buitenzijde heeft hij wat minder spierballen. Enfin, dit is geen review voor de M3. 
 
De wegligging van de M240i xDrive is simpelweg geweldig. Onze passagiers hebben het de afgelopen weken vaak genoeg gehoord: "Dit ding rijdt gewoon op rails!". De automatische versnellingsbak maakt alles daarnaast nog een tikkeltje aangenamer, en tóch blijft het door de flippers spannend genoeg om als bestuurder in te stappen. 
 
We blijven gelukkig nog kritisch. Een BMW M240i voor ruim 100.000 euro (in de geteste uitvoering) is lastig uit te leggen. Het spreekwoordelijke gat met de nieuwe M2 blijft ook dit jaar groot genoeg om dat topmodel een klasse apart te beschouwen. En toch geloven we dat een groot deel van de BMW-klanten de M240i serieus zal overwegen.
 


 
De i4 M50
 
Nog nooit was de stap tussen de 'oude vertrouwde' BMW-modellen en het nieuwe elektrische aanbod zo klein. Goed, dit klinkt misschien als de reclame van elke autofabrikant op dit moment, maar het is toch écht zo. De BMW i4 M50 laat je telkens even nadenken over wat er nou precies voorin ligt. 
 
De BMW i4 M50 lijkt eigenlijk sprekend op de 4 Serie Gran Coupé, en dat vinden we een positief iets. De 4 Serie is een praktische auto met pit. Nu doet de i4 M50 daar een schepje bovenop, en is hij tevens nóg praktischer voor de portemonnee.
 
De i4 M50 begint bij een vanafprijs van €79.750. Onze uitvoering heeft wat meer vinkjes op de optielijst, en komt daardoor iets hoger uit. Het 'bevroren' Portimao Blau maakt dat voor ons meteen goed. Wat een kleur voor dit model!  
 
En toch moeten we het hebben over de buitenkant. We waren het meteen met elkaar eens dat deze misschien een onjuiste indruk geeft. Het exterieur van de i4 M50 is namelijk wat ingetogen voor een 'echte M'. Dit komt vooral door het gemis van de tóch wel stoere lipjes en panelen die we normaal op een model met deze prijs verwachten.
 
Eenmaal in de auto vergaten we echter waar we nét nog over spraken. De i4 M50 weet dat unieke BMW-gevoel te behouden. Het interieur is voorzien van een prachtige middenconsole die intuïtief is ontworpen en gemakkelijk toegankelijk is. Het voelt zeker wat degelijker dan zijn Amerikaanse concurrent. Extra punten voor de i4!
 
Een puntje van kritiek: de elektrische aandrijflijn. Hoe soepel en responsief deze ook is, kan die niet helemaal hetzelfde gevoel van rijplezier bieden als een krachtige(re) verbrandingsmotor. We zijn benieuwd wat BMW en natuurlijk ook andere fabrikanten hier in de toekomst aan gaan doen. 
 
Uiteindelijk blijft de stap richting elektrisch rijden een persoonlijk dingetje. Zo gaat er waarschijnlijk een week overheen voordat je in het 'laadritme' komt, en de eerste kilometers zul je vooral even moeten wennen aan de onaangekondigde duw in je rug tijdens het accelereren. Maar BMW weet deze nieuwe ervaring in ieder geval in een enorm aantrekkelijk jasje te steken. Bravo!
 
Dus voor wie op zoek is naar een charmante én (bijna) compromisloze mix van elektrisch rijden en rijplezier, is de i4 M50 absoluut het overwegen waard. Tip van ons; vink de optie voor het 'Portimao Blau' vooral aan tijdens het configureren. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=0QPKtzOjdew